Pages

19 Mei 2013

Qadha dan Qodar




Oleh Linajah
Qadha’ bererti ketetapan dan qadar bererti taqdir – nasib atau untung. Dalam aqidah Islam, qadha’ dan qadar ialah ketetapan Tuhan di dalam Azali tentang nasib atau untung seseorang manusia itu apakah mereka akan masuk dalam firqah orang yang beruntung atau orang yang celaka sa’adah atau syaqawah.
Dalam aqidah Islam, mempercayai qadha’ dan qadar adalah salah satu rukun aqidah, di mana masalah qadha’ dan qadar ini dibicarakan secara meluas dan mendalam oleh semua agama samawi. Ahli Sunnah Wal Jamaah percaya kepada taqdir. Mereka beriktiqad bahawa semua perkara yang berlaku dan yang terjadi di alam ini sudah ditentukan dan ditetapkan oleh Allah s.w.t. dalam Azali sebelum sesuatu itu berlaku dan terjadi, di mana semuanya itu sudah ditulis lebih dahulu dalam Luh Mahfuz.
Beriman kepada qadar memberi arti ketetapan yang ditentukan oleh Allah terhadap makhluknya pada azali lagi, manakala qadha’ pula ialah pelaksanaan ketetapan pada azali juga. Bila disatukan dua perkataan ini memberi arti “suatu ketetapan yang dilaksanakan oleh Allah terhadap makhluk-Nya pada azali.
Tegasnya, mengikut iktiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah semua perkara yang sudah berlaku dan akan terjadi di alam ini sudah diketahui oleh Allah s.w.t. Iktiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah tersebut berhujjah dan berdalilkan nas-nas berikut ;
Maksudnya: Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga (yang menimpa) diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya. Sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.                              

BAGIAN QADHA’ DAN QADAR
·         Qadha’ Qadar Mubram”\
Yaitu qadha’ dan qadar yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t. mengikut perancangan-Nya pada azali dan tidak terubah lagi, seperti jenis bangsa: Arab, Melayu, India, Inggeris dan lain-lainnya. Begitu juga malapetaka dan bencana-bencana alam yang berlaku. Kesemuanya itu sudah tetap dan tidak boleh berubah lagi.
·         Qadha’ Qadar Muallaq
Yaitu apa-apa yang berkaitan dengan usaha ikhtiar manusia, seperti sebab-sebab yang membawa kecelakaan dan kebahagian kepada seseorang, sebab-sebab yang membawa kederhakaan dan ketaatan dan lain-lainnya.
Maksudnya : Sesungguhnya Kami telah menunjukkan kepadanya (manusia melalui akal dan rasul) akan jalan-jalan yang benar dan yang salah sama ada ia bersyukur (dengan beriman) atau ia kufur (mengingkari kebenaran).     
     
HUBUNGAN QADHA’ DAN QADAR DENGAN IKHTIAR
Manusia mempunyai tindakan-tindakan ikhtiar seperti jika mereka hendak bergerak ke kanan atau bergerak ke kiri atau pun jika mereka berkehendak makan roti, mereka akan makan roti dan bukannya pasir. Manusia juga mempunyai kehendak dan kuasa untuk melakukan aktiviti. Kuasa yang diberikan ini adalah asas taklif syara’ dan tempat tanggungjawab terhadap aktiviti-aktiviti yang mereka lakukan. Berasaskan ini timbulnya dosa dan pahala. Namun demikian ia tidak bertentangan dengan keyakinan bahawa Allah adalah pencipta semua yang ada di dalam alam ini.
Berdasarkan perhitungan ini dinyatakan Allah pencipta segala perbuatan hambanya kerana Allah mencipta sesuatu mengikut perantaraan dan sebab.Allah mentaqdirkan sebab dan musabab sekaligus. Qadar adalah tertakluk kepada suatu yang baharu yang terdapat dalam alam ini. Sebagai contoh, apabila Allah menghendaki seseorang itu sembuh, Allah bukan sahaja mentaqdirkan kesembuhan tersebut tetapi mentaqdirkan juga pengambilan ubatan secara khusus atau mengelakkan diri daripada mengambil makanan yang menyebabkannya sembuh.

HUBUNGAN QADHA’ DAN QADAR DENGAN AMAL SOLEH
Ada di kalangan kita yang beranggapan bahawa beriman dengan qada’ dan qadar bertentangan dengan konsep berusaha untuk melakukan amalan ketaatan dan amal soleh. Apa saja yang diketahui oleh Allah pada azali dan ditulis oleh al-Quran di dalam al-kitab al-Maknun pasti berlaku.
Sebagai contohnya, jika telah terdapat pada ilmu Allah, Misnan termasuk ke dalam kalangan orang-orang yang jahat dan ahli neraka maka Misnan tidak akan bertukar menjadi seorang yang baik dan seorang ahli syurga satu ketika nanti. Oleh itu, sesetengah orang mengatakan orang yang baik itu ialah orang yang baik semenjak di dalam perut ibunya dan orang yang jahat itu adalah orang yang jahat semenjak di dalam perut ibunya lagi. Orang yang bahagia tidak akan menjadi celaka dan orang yang celaka tidak akan menjadi bahagia. Ini menyebabkan mereka berfikir bahawa tidak ada faedah beramal dan hanya penat sahaja . Ini adalah qadar Allah pasti akan berlaku. Dalam membicarakan hal ini, ada dua aspek kesalahan besar yang telah dilakukan Yaitu :-
1.       Ilmu Allah bergantung dengan segala sesuatu dalam bentuk sesuatu itu berada pada alam realiti kerana Allah menulis dan mentaqdirkannya dalam bentuk tersebut. Ilmu tentang perkara tersebut bertepatan dengan benda yang diketahui yang muncul pada alam realiti selepas itu. Allah mengetahui dan mentaqdirkan benda-benda yang berlaku di dalam ini dengan sebabnya. Sesiapa yang beranggapan bahawa Allah mengetahui dan mentaqdirkan natijah tanpa pendahuluan-pendahuluannya dan musabbab tanpa sebabnya, bererti telah memperkatakan perkara bathil terhadap Allah. Sebagai contoh , seseorang mengatakan sekiranya Allah telah menqada’kan saya memperolehi anak, anak itu akan saya perolehi tanpa perkahwinan dan tidak menyetubuhi wanita yang ditaqdirkan oleh Allah menjadi ibu kepada anak-anak saya itu. Orang ini tidak syak lagi adalah jahil. Ini adalah kerana apabila Allah telah mentaqdirkan seseorang mempunyai anak, maka Allah juga telah mentaqdirkan sebab yan menyebabjkan seseorang memperolehi anak itu. Menunggu sahaja musabbab yang ditentukan dan telah tertulis di Luh Mahfuz tanpa mengambil sebab yang ditaqdirkan dan tertulis juga bersamanya, hanya dilakukan oleh orang yang bodoh dan sesat sahaja.
2.      Kedua, apabila Allah telah mengetahui dan menulis tentang sesuatu dan memberitahu tentang perkara tersebut, itu tidak cukup di dalam proses kewujudan benda yang diketahui dan ditulis itu dan tidak juga memestikan ianya kosong daripada sebab-sebab.

HUBUNGAN QADA’ DAN QADAR DENGAN REZEKI
Rezeki di sini bermaksud bagian hamba dalam keperluan-keperluan kehidupan seperti makanan, pakaian, tempat tinggal, harta, isteri, anak dan lain-lain.
Allah telah berfirman:
Bermaksud:
Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu: mudah digunakan, maka berjalanlah di merata ceruk rantau serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah dan ingatlah kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah ni’matnya dan takutilah kemurkaannya).
Ayat ini menjelaskan sesiapa yang berusaha dan menjelajah ke pelusuk muka bumi demi mencari rezeki, pasti dapat memakan rezeki Allah, sebaliknya sesiapa yang malas dan tidak suka menjelajah ke seluruh pelusuk muka bumi, tidak berhak memakan rezeki Allah.

Maksudnya:
Dan Ia menjadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya (tersergam indah) di atasnya, serta Ia melimpahkan berkat padanya dan Ia menentukan ada padanya bahan-bahan keperluan hidup penduduknya sekadar yang menyamai hajat yang diminta dan dikehendaki oleh keadaan mereka ; (semuanya itu berlaku ) dalam empat masa.
Sunnah Allah memutuskan rezeki tidak diperolehi kecuali dengan usaha dan bekerja dan ini merupakan perkara yang diperintahkan oleh syara’. Sunnah-sunnah Allah kepada makhluknya dan perintah-perintahnya di dalam syariatnya mewajibkan ke atas manusia bekerja untuk mendapatkan rezeki. Sesiapa yang malas bekerja bererti telah mencanggahi sunnah alam dan hukum-hukum syara’ sekaligus.Adalah diakui, ada dikalangan manusia yang pintar, yang berusaha bersungguh-sungguh, bahkan siang dan malam berusaha tetapi rezeki mereka sedikit. Ada di kalangan orang ramai yang hanya berusaha sedikit tetapi memperolehi harta yang banyak. Malah ada yang didatangi rezeki tanpa berpenat lelah dan sebarang usaha. Perkara ini sebenarnya merujuk kepada beberapa perkara :
1.       Terdapat kecacatan di dalam fenomena kehidupan masyarakat di mana pembahagian kekayaan dibahagikan secara tidak adil. Perkara ini tidak boleh dibiarkan berterusan, sebaliknya wajib diperbetulkan semula.
2.      Fenomena tabi’i tidak seimbang. Orang yang bekerja di dalam persekitaran yang tidak subur, tidak sama dengan orang yang bekerja di dalam persekitaran yang kering kontang. Sebagai contoh, orang yang bekerja di Amerika Syarikat tidak sama dengan orang yang bekerja di padang pasir Afrika.
3.      Terdapat qadar yang tidak diketahui manusia rahsia yang terkandung di dalamnya. Sesetengah orang mengatakan ia sebagai nasib.

HUBUNGAN QADHA’ DAN QADAR DENGAN AJAL
Menurut Syeikh Sulaiman al-Asykar, rezeki dan umur melibatkan dua jenis; Pertama: Jenis yang berlaku sebagaimana yang dilaksanakan oleh qadar dan ditetapkan di dalam Luh Mahfuz. Jenis ini tidak akan berubah dan tidak dapat ditukarganti. Kedua: Iaitu jenis yang hanya diketahui oleh Allah dan malaikatNya sahaja. Jenis inilah yang boleh bertambah dan berkurang. Ini dijelaskan melalui firman Allah :
 
Yang bermaksud:
Allah menghapuskan apa jua yang dikehendakinya dan menetapkan apa jua yang dikehendaki-Nya dan ingatlah pada sisi-Nya ada ibu segala suratan.
Ummul kitab yang dimaksudkan di dalam ayat ini ialah Luh Mahfuz yang telah Allah Qadarkan mengikut ketentuanNya yang asal. Dalam buku-buku catatan malaikat, umur seseorang boleh bertambah dan berkurang. Manusia yang menghubungkan tali silaturahim akan bertambah rezeki dan ajalnya dan jika ia tidak berbuat demikian, rezeki dan ajalnya akan berkurang.

HUBUNGAN QADHA’ DAN QADAR DENGAN HIDAYAH
Dalam hal ini, sesetengah orang berpendapat bahawa Allah menyesatkan dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya, justeru itu, mereka yang disesatkanNya sudah tentu tidak ada orang lagi yang memberi petunjuk kepadanya. Anggapan ini adalah anggapan yang berdasarkan beberapa ayat al-Quran tanpa memerhatikan dan mengaitkannya di antara satu sama lain. Sebenarnya Allah mahu manusia bertanggungjawab terhadap dirinya sendiri. Berasakan inilah timbulnya suruhan dan larangan, janji baik dan janji buruk, pahala dan dosan, syurga dan neraka.
Maksudnya:
Sesiapa yang beroleh hidayah petunjuk (menurut panduan al-Quran), maka sesungguhnya faedah petunjuk yang didapatinya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang sesat, maka sesungguhnya kesan buruk kesesatannya hanya ditanggung oleh dirinya juga. Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya saja). Dan tiadalah kami azabkan sesiapapun sebelum kami mengutuskan seorang rasul (untuk menerangkan yang benar dan yang salah).

KEBAIKAN BERIMAN KEPADA QADHA’ DAN QADAR
·         Penyerahan diri yang sempurna kepada Allah
Beriman kepada qadha dan qadar menghasilkan penyerahan diri seseorang yang sempurna kepada Allah kerana hamba yang mencintai tuannya yang mengetahui bahawa tuannya tidak melakukan sesuatu kecuali ada hikmah di sebaliknya, sudah tentu hatinya tenteram walaupun apa pun yang terjadi, jauh daripada perasaan cemas dan bimbang.
·         Pembinaan iman yang teguh
Beriman kepada qadha’ dan qadar dapat membina keteguhan iman. Seandainya dunia ini bergoncang dahsyat sekalipun, seseorang yang beriman dengannya tetap teguh bagaikan gunung yang kuat. Walaupun datang angin putting beliung dia akan tetap bertahan kerana apa yang dianggapnya sebagai buruk adalah pandangan yang relatif terbatas dan belum tentu demikian menurut hikmah Allah.


·         Penghapusan sikap pesimisme
Beriman dengan qadha’ dan qadar dapat menghapuskan pesimisme iaitu setelah seseorang beriman dan meyakini secara total terhadap kebijaksanaan Allah. Justeru itu jiwanya menjadi tenang dan hatinya stabil, bahkan pendertiaan itu bertukar menjadi ibadat, keresahan menjadi ketenangan dan kegoncangan menjadi tenteram.
·         Berani berjihad dan menyatakan kebenaran
Beriman dan qadha’ dan qadar akan menjadikan seseorang berani melancarkan jihad di jalan Allah. Seseorang Islam yang berjihad yang berdepan dengan musuh Allah tidak merasakan kesakitan bahkan merasai keharuman syurga serta kematian itu adalah satu kejayaan untuk menemui Allah.
·         Tidak kecewa terhadap apa yang berlaku kepada diri
Apabila menghadapi kekalahan atau kerugian, tidak berasa kecewa dan berputus asa malah perasaannya ialah kemenangan.
·         Kemampuan mengawal diri
Beriman kepada qadha’ dan qadar akan menjadikan seseorang itu akan menerima apa yang berlaku kepada dirinya dengan meneladani sikap nabi Muhammad iaitu dengan akhlak yang disyariatkan kepada baginda. Dia berjaya mengawal tabiat dan kecenderungannya walaupun kadang-kadang dia berjaya mengalahkan tabiat itu dan kadang-kadang juga dikalahkan oleh tabiat itu. Dia tidak pernah goncang oleh sesuatu kerana ketetapan sudah menjadi miliknya dan tidak berasa takut kerana ketenangan sudah berada dalam dirinya.
·         Redha kepada taqdir
Beriman kepada qadha dan qadar menyedarkan seseorang yang dia adalah milik Allah. Tujuan akhir hidupnya ialah bertemu Allah. Seseorang itu tidak mempunyai apa-apa kecuali diberi peluang untuk hidup di bawah lindungan pengabdian diri kepada Allah. Pengabdian ialah syiar dan payung hidupnya. Oleh itu, tidak ada menghalangnya daripada redha dan ikhlas akan taqdir Allah dan berserah atas qadhaNya.


·         Berhati-hati dalam menjalani kehidupan
Beriman dengan qadha’ dan qadar mewujudkan sikap berhati-hati di dalam diri seseorang, kerana dia tidak tahu dengan jelas adakah dia merupakan orang yang akan mendapat petunjuk daripada Allah atau orang yang bakal disesatkan oleh Allah. Apa yang dia tahu ialah Allah menetapkan perjalanan hidup seseorang semenjak dari azali lagi. Mereka sentiasa mengharapkan agar Allah menjadikannya termasuk ke dalam golongan orang-orang yang bertaqwa dan mengikut jalan-jalan yang telah ditunjukkan oleh para nabi dan rasul.
·         Sabar ketika menghadapi bala dan bencana
Beriman kepada qadha’ dan qadar membuatkan seseorang dapat bersabar dalam menghadapi segala bencana yang menimpa tanpa perasaa takut dan gelisah, bahkan menghadapi segala bencana yang menimpa dengan tabah kerana mereka tahu bahawa segala bencana itu datangnya daripada Allah. Malah dirinya juga dicipta oleh Allah. Mereka tidak akan bersedih di atas apa yang luput dan tidak terlalu gembira terhadap apa yang diperolehinya bahkan dia tetap seimbang. Mereka sedar bahawa mukmin yang kuat adalah lebih baik daripa mukmin yang lemah.
·         Qana’ah terhadap pembahagian Allah
Beriman kepada qadha dan qadar Alllah menjadikan seseorang redha dan qana’ah terhadap rezeki yang dikurniakan oleh Allah. Ini akan melahirkan rasa tenang di dalam jiwanya. Di kalangan manusia, ada yang apabila dikurniakan dengan satu lembah emas, masih bercita-cita untuk mencari lembah emas kedua. Jika dikurniakan dengan lembah kedua, dia akan mencari lagi tanpa puas. Orang kaya yang sebenar ialah orang yang kaya jiwanya. Orang ini akan mencari rezeki dengan penuh kesungguhan tetapi meraikan batas-batas kesederhanaan, bukan sepertimana orang-orang yang tamak.


DAFTAR PUSTAKA

Abdul Aziz Umar Ahmad, Asas Aqidah Islam: 2000, Kota Bahru, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan.

Basri bin Ibrahim al-Hasani al-Azhari, Manhaj Aqidah Ahli Sunnah Wa al-Jamaah Dalam Memahami Qadha’ dan Qadar: 2004, Jakarta, Al-Hidayah Publishers.

Haji Said Haji Ibrahim, Aqidah Ali Sunnah Waljama’ah:1996, Kuala Lumpur, Darul Ma’rifah.
Ibnu Qayyim al-Jauziyah, Qadha dan Qadar, Ulasan Tuntas Masalah Taqdir ( terjemahan) : 2003, Jakarta, Pustaka Azam

Ishak Mohd. Rejab, Asas-asas Aqidah Islamiyah: 1992, Jakarta, Pustaka Azam

Syeikh Abdullah  Muhammad Basmih, Mastika Hadis Sasullullah S.A.W. Jld. 1:1995, Kuala Lumpur, Bagian hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar